علی فتح‌اله‌زاده: اگر مظلومی یک قهرمانی بگیرد، می‌ماند
تاريخ : دو شنبه 19 دی 1390برچسب:, | 11:9 | نویسنده : babak

علی فتح‌اله‌زاده برای هواداران تیم آبی‌پوش پایتخت، نامی آشنا محسوب می‌شود که همیشه یادآور موفقیت‌های این تیم و جذب بازیکنان تراز اول فوتبال ایران به باشگاه استقلال است؛ عملی که فتح‌اله‌زاده از آن به عنوان «ترکاندن بمب» یاد می‌کند! وی امسال در استقلال بمب‌های زیادی ترکاند و موفق شد جمعی از ستاره‌های فوتبال ایران را در تیم خود گرد هم بیاورد. گفته می‌شود که او برای آوردن این ستاره‌ها از چک شخصی خودش هم خرج کرده است؛ او البته این مساله را انکار نمی‌کند و می‌گوید: ” اگر از چک شخصی خودم استفاده نمی‌کردم، اکنون نه خسرو حیدری در تیم بود، نه کرار، نه رحمتی، نه پژمان منتظری و نه تیموریان و اکنون تیم ما هم در رده دهم جدول دست و پا می‌زد .”
فتح‌اله‌زاده معتقد است موفقیتش در انجام وظایف مدیریتی حاصل همفکری اعضای هیات مدیره باشگاهش است، اما در همین حال از کسانی که برای تیمش حاشیه درست می‌کنند به شدت گله دارد. آن‌چنان که می‌گوید: ” انسجام ما باعث شده است که در اوج باشیم و برخی بخواهند به ما سنگ بزنند .‌”
در حالی که استقلال در آستانه کسب جام قهرمانی حذفی کشور است، کاپیتان محبوب آبی‌ها از جمع تیم جدا شد و به قطر رفت. فتح‌اله‌زاده که ناراحتی‌اش را از این بابت کتمان نمی‌کند در این باره می‌گوید: “اگر یک درصد احساس می‌کردم که قضیه “تیام” مطرح نیست، در ازای ۱۰۰ میلیارد تومان هم نمی‌گذاشتم مجیدی برود و به همین دلیل هم امیدوارم نیت خیر ما باعث شود که در ادامه راه به مشکلی برنخوریم .”
فتح‌اله‌زاده که عضو هیات‌رئیسه فدراسیون فوتبال هم هست، به این فدراسیون در دوره چهار ساله اخیر نمره ۱۲ می‌دهد ولی در همین حال معتقد است این فدراسیون در کارهای زیربنایی خوب عمل کرده است و مهم‌تر از همه این که وی اعتقاد راسخ دارد که برای کسب نتایج خوب باید علی کفاشیان در سمت ریاست فدراسیون باقی بماند. سخنی که البته در تضاد آشکار با نظر برخی دیگر از اعضای هیات‌رئیسه فدراسیون فوتبال است .
علی فتح‌اله‌زاده، ساعتی میهمان خبرگزاری دانشجویان ایران بود و درباره باشگاه استقلال، حاشیه‌های این باشگاه، اساس‌نامه فدراسیون فوتبال، بحث‌های حاشیه‌ای درباره زمان انتخابات فدراسیون فوتبال، دلالی، ادبیات فوتبالی، کاهش سهمیه‌های ایران در لیگ قهرمانان آسیا و مسائلی از این دست به گفت‌وگو پرداخت .
به گزارش آبیته دات کام ، دکتر فتح‌اله‌زاده گفتگوی مفصلی با ایسنا انجام دادند که در زیر می خوانید:
*اجازه بدهید ابتدا از استقلال شروع کنیم. عملکرد تیم را در نیم فصل اول لیگ برتر چگونه دیدید؟
در نیم فصل اول بازیکنان ما بسیار تلاش کردند و ما توانستیم در این رقابت‌ها موفق باشیم. هرچند می‌توانستیم بهتر از این هم عمل کنیم. به نظر من امتیاز چند بازی را در نیم فصل به راحتی از دست دادیم اما همین که در پایان نیم فصل با شش امتیاز فاصله نسبت به تیم دوم صدرنشین بودیم، یک رکورد محسوب می‌شد. مطمئنا وقتی تیمی قهرمان نیم فصل می‌شود، طبیعی است که عملکرد تیم و کادر فنی آن مثبت بوده و ما هم از آن راضی هستیم .
*از ابتدای این فصل و پس از اضافه شدن برخی ستاره ها به استقلال، رسانه‌ها از تیم شما با نام «کهکشانی» یاد می کردند ولی از همان زمان هم شما در برابر این تعبیر، موضع منفی گرفتید. اکنون نظرتان راجع به این مساله چیست؟
متاسفانه در کشور ما از آنجایی که تحلیل‌ها سبقه رنگی دارند، از واقعیت‌ها فاصله می‌گیرند و این هم منحصر به ما نیست بلکه کل فوتبال ما به این شکل است. اگر بخواهیم حرفه‌ای فکر کنیم، تیم های دیگری مانند سپاهان هم از مهره‌های ارزنده‌ای برخوردارند و حتی من موافق نیستم که بگوییم پرسپولیس بازیکنان خوب ندارد. اگر پرسپولیس بازیکن خوب ندارد، پس چگونه است که هفت ملی‌پوش دارد؟ پیشترها اگر تیمی چهار ملی‌پوش داشت تیم خوبی محسوب می‌شد. این در حالی است که به عنوان نمونه اکنون مهرداد اولادی جزو ملی‌پوشان پرسپولیس نیست. البته زمانی تیم‌ها دچار استرس می‌شوند و خوب نتیجه نمی‌گیرند. اگر بخواهیم فوتبال پیشرفت کند، نباید علایق شخصی را در تحلیل‌ها دخالت دهیم. رسانه‌ها اهرم محرک فوتبال هستند و بدون آن‌ها نمی‌شود باری را از زمین برداشت. متاسفانه اختلاف‌های بیهوده‌ای بین ما و مطبوعات رخ می‌دهد. مثلا استقلال از این بهتر که نمی‌تواند باشد اما دو روزنامه شدیدا به ما حمله می‌کنند و وقتی چیزی پیدا نمی‌کنند به مسائلی می پردازند که تاسف‌آور است. من نمی‌خواهم این مسئله را خیلی باز کنم اما خوانندگان خود عاقل هستند و می‌بینند که مثلا تیمی که اکنون دهم یا نهم جدول است، به اندازه ما مورد حمله قرار نمی‌گیرد. به نظر من برخی افراد مغرضانه می‌نویسند و همین جا به آنها می‌گویم که رفتارشان را تغییر دهند چون اگر این بار کار به شکایت بکشد، دیگر بخششی از سوی ما در کار نخواهد بود. این حق من نیست که پایمال می‌شود بلکه این افراد، یک تیم مردمی را تخریب می‌کنند. البته این را نیز باید بگویم که اکثریت قریب به اتفاق روزنامه‌نگارها آدم‌های شریفی هستند ولی در بین آن‌ها معدود افرادی هستند که طور دیگری رفتار می‌کنند .
*آیا آن گونه که گفته می شود برای جذب ستاره‌های جدید، علاوه بر اعتبار باشگاه از چک شخصی خود هم استفاده کرده‌اید؟ این کار حاصل تجربه مدیریتی است یا ریسک؟
یک بخش از این کار به تجربه برمی‌گردد و بخش دیگرش ریسک است. من آدم ریسک‌پذیری هستم. مثلا در ابتدای فصل که مشغول بستن تیم بودیم، کار کمپ را هم شروع کردم. این کار نزدیک به ۲ میلیارد تومان هزینه داشت و شاید اگر کس دیگری جای من بود، می‌گفت اول تیم را درست می‌کنم و بعد به سراغ کمپ می‌روم. این در حالی بود که احساس کردم اگر این کار را شروع نکنم، ممکن است آن کمپ را از ما بگیرند و ۷۰ میلیارد سرمایه باشگاه از بین برود. خدا می‌داند که من با چه سختی آن زمین را گرفتم. من تصور می‌کنم که ریسک‌پذیری من در ابتدای فصل جواب داد. من می‌دانستم که هواداران کاری به این ندارند که ما پول داریم یا نداریم. آن‌ها از مدیرشان بازیکن خوب می‌خواهند. این در ذات استقلال و پرسپولیس است. من از تجربه گذشته‌ام استفاده کرده‌ و از چک شخصی خودم هم خرج کردم. از این‌ها گذشته اعتماد بازیکنان هم برای جذب آن‌ها بسیار مهم است. بازیکنانی مثل مهدی رحمتی، خسرو حیدری و جاسم کرار به دلیل اعتمادی که به من داشتند، به تیم آمدند. حتی فرهاد مجیدی سال گذشته قراردادش با ما تمام شده بود و یک تیم اماراتی قراردادی را جلوی او گذاشته بود تا امضا کند، اما خوشحالم که کارهایم جواب داد و اکنون این نتایج خوبی که کسب کرده‌ایم، به دلیل همان کارهاست. یقین بدانید که اگر از چک شخصی خودم استفاده نمی‌کردم، اکنون نه خسرو حیدری در تیم بود، نه کرار، نه رحمتی، نه پژمان منتظری و نه تیموریان و اکنون تیم ما هم در رده دهم جدول دست و پا می‌زد .
*پیش از آن که استقلال و پرسپولیس صاحب هیات مدیره شوند گفته بودید که این دو باشگاه را به تنهایی، راحت‌تر می شود اداره کرد. آیا هنوز هم به این حرف معتقدید؟
طبیعی است که وقتی برای انجام کاری، یک گروه داشته باشید، بهتر عمل می‌کنید. تنهایی فشار زیادی به آدم می‌آید. هیات مدیره باشگاه استقلال و به ویژه رییس هیات مدیره بسیار خوب کار می‌کنند و در کارها پا به پای من می‌آیند. ما اوایل خیلی متفرق بودیم اما به تدریج فکر‌هایمان یکی شد. امیدوارم این ثبات و همفکری تا جایی ادامه پیدا کند که بتوانیم جام‌های قهرمانی را به هواداران تقدیم کنیم .
*به نظر می‌رسد که هواداران استقلال به خاطر نتایجی که این تیم گرفته برای اولین بار در این فصل بیشتر از پرسپولیسی‌ها شده‌اند .
هواداران نسبت به سالیان گذشته، تفاوت پیدا کرده‌اند. این طبیعی است که هواداران ما اکنون بیشتر از پرسپولیسی‌ها باشند چرا که هواداران جوان و نوجوان به قهرمانی و نتایج خوب توجه می‌کنند و هر تیمی که قدرتمندتر باشد، به سمت آن می‌روند. البته هواداران سن و سال دار و قدیمی هم هستند که چه پرسپولیسی و چه استقلالی باشند، برایشان فرقی نمی‌کند که تیم‌شان کجای جدول باشد اما بهتر بودن و نتایج خوب گرفتن و همچنین حضور ستاره‌ها در جذب تماشاگران جدید موثر است .
*از عملکرد کادر فنی تیم راضی هستید؟
من از قدیم به ثبات مدیریت معتقد بودم. قرارداد آقای مظلومی با باشگاه استقلال دو ساله است و این یعنی مظلومی قراردادی برای سال آینده با ما ندارد اما اگر او در تیم موفق باشد و حداقل یک جام کسب کند، چرا از دستش بدهیم؟ تا زمانی که کادر مربی‌گری در تیم موفق باشد، دست به ترکیبش نمی‌زنم مگر اینکه خود آقای مظلومی نخواهد با ما ادامه دهد .
*به خوبی می دانید که همیشه از امیر قلعه نویی به عنوان جانشین احتمالی سرمربی استقلال نام برده می شود. در این باره چه نظری دارید؟
می‌دانید که من قلعه‌نویی را خیلی دوست دارم و اگر اکنون استقلال در شرایطی بود که خوب نتیجه نمی‌گرفت و می‌خواستیم کادر فنی را تغییر دهیم، او اولین گزینه من بود اما اکنون که در آستانه گرفتن جام هستیم چرا باید کادر فنی را تغییر دهیم؟ حتی می‌گویم که خود قلعه‌نویی هم به این مساله اذعان دارد. من هر گاه کمبودی در تیم احساس کنم، در زمان خودش آن کمبود را برطرف می‌کنم. به عنوان نمونه وقتی که دیدم در خط حمله مشکل داریم، یک بازیکن خوب جذب کردیم و همچنین یک مدافع بسیار خوب که سابقه بازی در آستون ویلا و بولتون را دارد به تیم آوردیم .
*اجازه بدهید کمی هم درباره حاشیه‌های تیم صحبت کنیم. با وجود صدرنشینی استقلال و نتایج خوب این تیم در فصل جاری همچنان علیه این تیم هجمه‌هایی صورت می‌گیرد. شما علت این هجمه‌ها را چه می‌دانید؟
من پیش از این فکر می‌کردم که اگر تیمی در صدر جدول باشد، حاشیه‌های کمتری دارد اما حالا می‌بینم که استقلال و پرسپولیس هر جای جدول که باشند، از حاشیه‌ها در امان نیستند. البته من نمی‌خواهم به پرسپولیسی‌ها توهین کنم اما الان بین ما که صدرنشین هستیم و پرسپولیس که نهم است، از نظر حاشیه چه فرقی وجود دارد؟ بنابراین نتیجه می‌گیریم که عده‌ای می‌خواهند برای ما حاشیه درست کنند ولی ما باید مقاومت کنیم و با دور کردن حاشیه‌ها به فکر کسب جام باشیم .
*این درست است که می گویند شما حاشیه‌های تیم را جمع می کنید نه پرویز مظلومی؟
بله. جمع کردن حاشیه‌ها یک کار مدیریتی است که من با کمک کادر فنی و بازیکنان آن را انجام دادم. من همین جا از بازیکنان باتجربه تیمم تشکر می‌کنم که در این راه من را کمک کردند. من همیشه گفته‌ام که اگر بازیکنی رضایت‌نامه بخواهد به او می‌دهم. پس از پایان نیم فصل گفتند که رحمتی و تیموریان مصاحبه کرده‌اند و علیه من چیزی گفته‌اند اما آن‌ها چون باتجربه هستند، پیش از آنکه من بخواهم چیزی بگویم، مصاحبه کردند و آن صحبت‌ها را تکذیب کردند و گفتند هیچ گاه علیه من موضع نمی‌گیرند. من هیچ وقت نمی‌گذارم ارتباطم با بازیکنان قطع شود تا برخی از این فرصت برای سم‌پاشی استفاده کنند. اما شما تصور کنید اگر آندو و رحمتی آن صحبت‌ها را تکذیب نمی‌کردند، چه حاشیه‌ای در تیم درست می‌شد! یا درباره مسئله جباری و کرار هم اگر آن حاشیه‌ها را جمع نمی‌کردیم و جباری به تیم بازنمی‌گشت، ممکن بود ضرر کنیم و حتی فاتح داربی نباشیم. این بازیکنان سرمایه‌های باشگاه هستند. من حتی درباره کرار هم تلاش زیادی کردم که در تیم بماند اما گاهی تلاش‌ها بی‌نتیجه می‌مانند. در موفقیت مدیریتی من پورحیدری، مظلومی، نظری و امیری بسیار من را یاری کردند. مجموعه باشگاه با هم یکدل هستند و بارها را به کمک هم به دوش می‌کشند. همین انسجام هم باعث شده است که در اوج باشیم و برخی بخواهند به ما سنگ بزنند. من مطمئن هستم که در نیم فصل دوم حاشیه‌های سخت‌تری در انتظارمان است .
*درباره دوری کردن از حاشیه‌ها چقدر با بازیکنان تیم صحبت می‌کنید؟
هم من با بازیکنان درباره دوری از حاشیه‌ها صحبت می‌کنم و هم آن‌ها مراقب این مسائل هستند. مثلا روزی که با عمران زاده برخورد و از تمرین اخراجش کردم، رحمتی به من گفت که او دلش بسیار پاک است و کاش می‌گذاشتم در تیم بماند. من آن روز به رحمتی گفتم که اگر به جای حنیف پسر خودم هم بود همین کار را می‌کردم. من به بازیکنانم مانند پسرم نگاه می‌کنم. حنیف بازیکن کوچکی نیست که برای بازگشت به تیم نیاز داشته باشد به من زنگ بزند چون ما به حضورش نیاز داریم اما با این حال بعدازظهر همان روز با من تماس گرفت و به دلیل صحبت‌هایش عذرخواهی کرد و حتی به دلیل معرفت بالایی که دارد به من گفت حاضر است قرارداد سفید امضایی را برای پنج سال با ما ببندد. به هر حال خاصیت فوتبال این است که بازیکنان تحت فشار روانی بازی، گاهی پرخاش کنند و در این میان اگر تیمی ببازد، بازیکنی که بزرگ‌تر است، فشار بیشتری احساس می‌کند و ممکن است صحبت‌هایی خلاف عرف بر زبان بیاورد .
*مصدومیت خسرو حیدری و ادامه‌دار شدنش هم بسیار در رسانه‌ها پیگیری شد .
وقتی حیدری برای بازگشت به میادین عجله کرد، طبیعی بود که مصدومیتش تشدید شود. بازیکن، مربی و پزشک حرفه‌ای می‌دانند که پارگی همسترینگ خود را نشان نمی‌دهد و حتی ممکن است این پارگی ۹ سانت باشد و بازیکن متوجه نشود و اگر دو روز تمرین نکند احساس کند که هیچ مشکلی ندارد اما اگر در آن حال فوتبال بازی کند، ممکن است آن پارگی تشدید شود. حیدری هم همین اشتباه را کرد و دچار مشکل شد. امیدوارم این بار کاملا مراقبت کند و با آمادگی کامل بازگردد. شرایط امروز او خوب است ولی ما گفته‌ایم که اگر احساس می‌کند باید بیشتر استراحت کند این کار را بکند چون فینال جام حذفی برای ما بسیار مهم است و به حضور او در آن بازی نیاز داریم .
*می گویند شما پول زیادی در باشگاه استقلال خرج کرده‌اید. حتی گفته می‌شود برخی‌ها به وزارت ورزش آمار داده‌اند که استقلال ۱۵ تا ۲۰ میلیارد هزینه کرده است. این حرف را تایید می کنید؟

من همیشه غصه می‌خوردم و از رسانه‌ها گله‌مند بودم که چرا این مسئله در هیچ جا مطرح نمی‌شود. مسئله دقیقا این است که پولی که ما و پرسپولیس در ابتدای فصل گرفتیم، یکسان بود. من با آن پول این بازیکنان را گرفتم و آن‌ها آن بازیکنان را. حتی یک بار مسئولی از من پرسید که آیا ۲۰ میلیارد تومان برای باشگاه خرج کرده‌ام؟ که من در جوابش گفتم مگر قرار نیست که به ما و پرسپولیس ۶ میلیارد تومان بدهید؟ پس دو حالت پیش می‌آید. یا من مدیریت کرده‌ام و بازیکنان بزرگ را ارزان خریده‌ام که همین هم هست و باید از من تشکر کنید و یا بازیکنان را گران خریده‌ام و پول اضافه را از جیب خودم خرج کرده‌ام؛ یعنی از جیب خودم به جیب دولت ریخته‌ام، پس باز هم باید از من تشکر کنید. ما باید تراز مالی خود را هر سال به وزارت ورزش بدهیم و تایید آن‌ها را بگیریم. من برای استقلال زحمت کشیده‌ام و با مدیریت پولی که در اختیار داشتم، بازیکنان خوبی خریده‌ام اما برخی می‌خواهند زحمات من را خدشه‌دار کنند. نمونه بارز این تلاش‌ها، جذب خسرو حیدری است. من در روز آخری که با او صحبت کردم از ۱۲ شب تا ۶ صبح با یکدیگر مذاکره می‌کردیم. در این زمان مبلغ قرارداد او ۲۰۰ میلیون تومان کم شد و من اگر این تخفیف را از هر کدام از بازیکنان جدید گرفته باشم، همان ۶ میلیارد تومان می‌شود .
*آقای رویانیان در جایی گفته است که پرسپولیس هم اندازه استقلال پول گرفته است ولی مدیرانش بلد نیستند مانند استقلالی‌ها از بی پولی ناله کنند. نظر شما چیست؟
من اهل ناله و گریه نیستم ولی حرف‌هایم را می‌زنم. با این حال می‌گویم حاضرم گریه کنم اما تیمم گریه نکند! همچنین ضمن احترامی که برای آقای رویانیان قائلم، می‌گویم که او درست می‌گوید. از آن جایی که من برای استقلال پول گرفته‌ام، پرسپولیس هم همان اندازه پول گرفته است اما از آن جاهایی که آقای رویانیان برای پرسپولیس پول گرفته است، به ما پولی داده نشده است! آن جاها هم دست خود آقای رویانیان بود که توانست این کار را انجام دهد .
*جریان آن ۵۰ درصد هزینه‌ای که گفته می‌شود قرار بوده وزارت ورزش به شما بدهد ولی هنوز نداده چیست؟
در زمان هیات مدیره قبلی گفته شده بود که اگر آن‌ها ۵۰ درصد هزینه‌های باشگاه را تامین کنند، وزارت ورزش نیز ۵۰ درصد باقی مانده را تامین می‌کند اما آن‌ها قبول نکردند. با این حال اکنون که من و هیات مدیره جدید توانسته‌ایم ۵۰ درصد خودمان را تامین کنیم، وزارت ورزش آن ۵۰ درصد سهم خودش را هنوز نداده است! البته وزارتخانه قول‌هایی داده است و در حال پیدا کردن راهکارهایی هستیم که مشکل را حل کنیم. مجلس هم در این راه به ما یاری می‌دهد. فکر می‌کنم تا پایان فصل مشکلات مالی حل شود. من و آقای رویانیان همچنین جلسه‌ای با آقای لاریجانی، رییس مجلس شورای اسلامی داشتیم که آنجا به ما گفتند هیات دولت می‌تواند با تصویب قانونی، به دو باشگاه کمک کند و مجلس هم آن قانون را خواهد پذیرفت .
*فرهاد مجیدی هم که با رفتنش از استقلال موجی از حرف و حدیث به راه انداخت !
از رفتن مجیدی خیلی ناراحتم. ما دو بازی پیش رو داشتیم که پس از آن بتوانیم یک جام کسب کنیم. او نزدیکی‌های کسب جام از تیم رفت. من ساعت‌ها نشستم و با او صحبت کردم که اگر شرح مذاکرات من را بشنوید، به حال من گریه می‌کنید. از سوی دیگر مسئله دختر فرهاد، من را متاثر کرده بود و ما با اینکه از رفتن او ناراحت و حتی ترسان بودیم، با این کار موافقت کردیم. حالا هم امیدوارم نیت خیر ما به ما کمک کند که در ادامه راه به مشکلی برنخوریم. این را نیز بگویم که اگر یک درصد احساس می‌کردم که قضیه “تیام” مطرح نیست، در ازای ۱۰۰ میلیارد تومان هم نمی‌گذاشتم مجیدی برود. ضمن اینکه ما یک سال دیگر با او قرارداد بستیم تا پس از الغرافه بار دیگر به استقلال بازگردد .
* گفته می‌شود که رفتن مجیدی به الغرافه سیاست شما بوده است که او در آن تیم به پرسپولیس در لیگ قهرمانان آسیا گل بزند !
(با خنده و به شوخی) جنگ دو گونه است؛ یکی کلاسیک و دیگری پارتیزانی. در جنگ پارتیزانی شما کماندوهایتان را می‌فرستید که به حریف ضربه بزنند و بازگردند .
* آینده استقلال را در پایان این فصل چگونه پیش بینی می‌کنید؟
بارها در رسانه‌ها گفته‌ام که اگر مدیری سه سال فرصت داشته باشد، احتمال موفقیت در آسیا را دارد. اکنون هم پای حرفم هستم و می‌گویم که سال آینده به فینال لیگ قهرمانان آسیا راه پیدا می‌کنیم. البته امسال هم ناامید نیستیم. اگر پلی‌آف‌ها را ببریم و به مرحله گروهی صعود کنیم فکر می‌کنم که ما بهترین نماینده ایران می‌شویم. لیگ قهرمانان آسیا رقابت بزرگی است و رفته رفته سخت‌تر هم می‌شود. شما در بازی‌های ملی مثلا می‌دانید که با قطر بازی می‌کنید یا ژاپن، یا کره شمالی. اما در لیگ قهرمانان، ما باید با تیم‌هایی بازی کنیم که بازیکنان برزیلی یا اروپایی دارند .
*گویا شما از نحوه برخورد دوگانه کمیته انضباطی فدراسیون فوتبال با آندرانیک تیموریان و علی کریمی هم گله داشتید؟
من نمی‌خواستم از علی کریمی اسم ببرم اما شما دیدید که وقتی آندرانیک تیموریان در یک بازی حرفی به هم‌بازی‌اش زده بود، اخراج شد و یک بازی هم کمیته انضباطی او را محروم کرد و در مجموع دو بازی و نیم در ترکیب ما نبود. اما با علی کریمی که آن صحبت‌ها را درباره سازمان لیگ انجام داده بود، هیچ برخوردی نشد. ضمن اینکه دو روز پس از داربی برای ما بازی گذاشتند ولی پرسپولیس چهار روز بعد بازی کرد. آن وقت می‌گویند که من دوست عزیز محمدی هستم! البته راست می‌گویند اما عزیز محمدی از این دوستی سوء استفاده می‌کند. نمونه‌اش همین فینال جام حذفی است که ابتدا قرار بود در تهران برگزار شود ولی وقتی ما به فینال رسیدیم، گفتند باید جای دیگری برگزار شود. ما مطلقا با بازی در شیراز موافق نبودیم چرا که انصاف می‌گفت هر تیم یک شهر را بگوید و بعد قرعه‌کشی کنیم اما این طور نشد و ما هم برای آنکه حرف و حدیثی پیش نیاید و به مردم بوشهر هم احترام گذاشته باشیم، قبول کردیم که در شیراز بازی کنیم. مخالفت ما هم با بازی در شیراز بیشتر به خاطر زمین ناهموار آن شهر بود چون می‌ترسیم در آن بازی به مصدومان تیم ما اضافه شود .
*تاریخ بازی شما برابر ذوب آهن هم تغییر کرد. شنیده می‌شود که داربی هم یک روز جلوتر می‌افتد و شما مجبورید چهار روز بعد از فینال جام حذفی با پرسپولیس در داربی بازی کنید .
به هر حال این هم در راستای مشکلاتی است که ما تاکنون داشته‌ایم. اکثر تیم‌ها در جام حذفی کنار رفتند و ما و شاهین مانده‌ایم. وضعیت ما هم که مشخص است. باید در لیگ قهرمانان آسیا هم برابر ذوب آهن بازی کنیم. بازی پرسپولیس هم که اهمیت فراوانی برای ما دارد. جز این که زجر بکشیم و این شرایط را تحمل کنیم، چه کار دیگری می توانیم انجام دهیم .
*یعنی شما قبول می کنید که چهار روز بعد از فینال حذفی به مصاف پرسپولیس بروید؟
ما نمی توانیم این شرایط را تحمل کنیم. به هر حال توانایی بازیکنان ما حدی دارد. نهایتش این است که در یک بازی حاضر نمی‌شویم و سه بر صفر می‌بازیم. شما شرایط تیم ما را در برابر تیم سپاهان دیدید. ما در شرایطی به مصاف این مدعی رفتیم که هفت بازیکن اصلی‌مان را در اختیار نداشتیم و تنها به خاطر غیرت کادر فنی و بازیکنان توانستیم مساوی کنیم. اگر هر تیم دیگری به جای ما بود ، سه تا چهار گل از سپاهان می‌خورد. چون رفاقتی هم با عزیز محمدی داریم نمی‌توانیم حرفی بزنیم، اما شرایطی که به وجود آمده منصفانه نیست .
*استقلال در شرایطی کرار را به شاهین بوشهر داد که گفته می‌شد شرط شما بازی نکردن کرار در فینال است. خودتان کمتر درباره این مساله صحبت کرده‌اید. قضیه چک ۱۰۰ میلیونی شاهین بوشهر که دست شماست چیست؟
من برای افراشته احترام بسیاری قائلم. ما با ایشان صحبت‌هایی کردیم و درباره این مساله به توافق‌هایی رسیدیم، اما متاسفانه برخی‌ها که معلوماتی ندارند، انتقاداتی کردند و گفتند مگر می‌شود بازیکن را به شرط بازی نکردن در یک بازی به تیم دیگر منتقل کرد، اما آنها باید بدانند که در زمستان سال گذشته پارکر به شرطی از چارلتون به چلسی رفت که در بازی رودر روی دو تیم بازی نکند. یا کرسپو با این شرط از چلسی به میلان رفت که در بازی رو در رو در لیگ قهرمانان بازی نکند. رئال هم برای گرفتن یک بازیکن چنین شرایطی را پذیرفت .
*یعنی این توافقی که انجام شده کتبی است؟
اصلا قرارداد کتبی برای ما اهمیتی ندارد. صحبتی با افراشته انجام دادیم و ایشان هم پذیرفت. من اطمینان دارم که حرف افراشته معتبرتر از یک قرارداد کتبی است .
*حالا این شرطی که گذاشته‌اید به خاطر چه بود؟
ما تنها می خواستیم اختلافاتی که وجود داشت به زمین بازی کشیده نشود وگرنه حضور یک بازیکن در تیم حریف نمی‌تواند برای تیم بزرگی مانند استقلال مشکل‌زا باشد. با این حال من حتی یک جا هم ندیده‌ام که افراشته بگوید که زیر قولشان می‌زنند و از کرار استفاده می‌کنند. اگر قرار به ایجاد چالش بود ما همان طور که اختیار داشتیم درباره زمین محل برگزاری فینال اظهار نظر کنیم، با انتخاب شیراز به عنوان میزبان فینال مخالفت می‌کردیم. ما به احترام مردم بوشهر پذیرفتیم که در آنجا بازی کنیم .
*باشگاه پرسپولیس اخیرا تمام لیدرهای خود را اخراج کرده است. وضعیت لیدرهای باشگاه استقلال به چه صورت است؟
لیدرهای ما خیلی خوب هستند و خیلی خوب هم از ما حمایت کرده‌اند. آن‌ها سربازانی هستند که در سرما و گرما کار می‌کنند و ما از آن‌ها راضی هستیم اما قصد داریم ساختارمان را به‌روز کنیم. وقتی ساختار درست شود، لیدر هم جایگاه خود را پیدا می‌کند. امروز می‌بینید که پرخاشگری تماشاگران نسبت به قبل خیلی کمتر شده است .
*این روزها پدیده «دلالی» نقل محافل ورزشی است. شما به عنوان کسی که سال‌ها در فوتبال حضور داشته‌اید در این باره چه دیدگاهی دارید؟
چون خودم با دلال‌ها کار نمی‌کنم، هیچ مشکلی از این بابت ندارم. من در مذاکره با بازیکنان حتی با مدیر برنامه‌ی آن‌ها هم کاری ندارم و می‌گویم که مستقیم باید با بازیکن صحبت کنم. در برخورد با مسئله دلالی هم درست نیست که فقط یک طرف قضیه را نگاه کنیم. آن کس که پول می‌گیرد مقصر است و آن کس هم که پول می‌دهد تقصیر دارد. ضمن اینکه نباید با آبروی افراد بازی کنیم. اگر کسی قتل انجام دهد یا دزدی کند، قوه قضاییه او را دادگاهی و محکوم می‌کند و ممکن است او را به زندان بفرستد اما دیگر بر سر در خانه آن فرد تابلو نمیزنند که این فرد دزد است یا قاتل! تا زمانی که مراجع قضایی علیه کسی حکمی صادر نکرده‌اند نباید از او نام ببریم. به عنوان نمونه سر مسئله آکادمی استقلال، فردی که گفته بود ۱۰ میلیون تومان پول داده است، سندی آورده بود که بعدها معلوم شد برای خودش اتومبیل خریده و آن حرف‌ها را می‌زند. ما هم با او برخورد کردیم و حکم جلبش را گرفتیم. آبروی افراد خیلی ارزش دارد و با نشان دادن تصاویر متهمان در تلویزیون مشکلی حل نمی‌شود. من هم خیلی از این دلال‌ها را می‌شناسم اما آن‌ها نتوانستند سر من کلاه بگذارند. آن‌ها خیلی به من فشار می‌آوردند و اوایل فصل بازیکنانی را می‌خواستند به من تحمیل کنند اما من نپذیرفتم و این حاشیه‌سازی‌ها که اکنون می‌شود هم ترکش همان نپذیرفتن‌هاست .
*برخی می‌گویند که فدراسیون در قبال کلاهبرداری دلالان مقصر است. میزان وجود دلالی را در فوتبال ما را چه اندازه می‌دانید؟
برخی از این کلاه‌برداری‌ها به فدراسیون ربطی ندارد. مثلا بازیکنی که عشق خارج رفتن دارد، فریب کسی را خورده و هرچه او گفته انجام داده است و حالا می‌گوید که سرش کلاه گذاشته‌اند. این دیگر به فدراسیون چه ربطی دارد؟ فوتبال ما کم‌آلوده‌ترین فوتبال دنیاست. البته حرف من به این معنی نیست که همه چیز فوتبال ما پاک است ولی در مجموع نسبت به سایر کشورها بهتر است .
* شما جایی گفته اید که ادبیات آقای رویانیان را نمی پسندید. منظورتان از این حرف چه بود؟
من رویانیان را دوست دارم اما گفتم که او با ادبیات ورزشی آشنا نیست و زود به او برمی‌خورد! مثلا آن‌ها گفتند دنیزلی را آورده‌اند و من گفتم پرسپولیس را با دنیزلی می‌بریم. شما می‌دانید که این حرف در دنیای فوتبال حرف بدی نیست. اما رویانیان به من گفت که چون ما با هم دوست هستیم نباید این حرف را می‌زدم! یا مثلا اگر به کسی بگویید مثل تراکتور است بدش می‌آید اما اگر در فوتبال به یک بازیکن بگویید مثل تراکتور همه را کنار می‌زند و پیش می‌رود، خوشش هم می‌آید. یا مثلا رویانیان گفت که پرسپولیس کهکشانی شده است و من گفتم تیم کهکشانی پرسپولیس را می‌بریم. این‌ها کری‌خوانی است. البته رویانیان خیلی زحمت می‌کشد و من این زحمات را درک می‌کنم و امیدوارم موفق باشد .
*واقعا معتقید که در داربی ۷۴ هم پرسپولیس را می‌برید؟
بله! با تمام احترامی که برای پرسپولیسی ها قائل هستم می‌گویم که آن‌ها را در بازی برگشت هم خواهیم برد ولی مطمئنم که دنیزلی سال آینده پرسپولیس را درست می‌کند .
*از بحث تیم فوتبال استقلال که بگذریم بار دیگر مساله واگذاری سهام این باشگاه مطرح می‌شود. بالاخره تکلیف این واگذاری به کجا انجامید؟
ما در کمیته‌ خصوصی سازی کارهایمان را کرده‌ایم، اسناد و استانداردهای خصوصی سازی را انجام داده‌ایم و با کمک سازمان لیگ به دنبال اجرای این برنامه هستیم. استقلال و پرسپولیس در کش و قوس واگذاری هستند و من فکر می‌کنم امسال بتوانیم ۳۰ درصد سهام این دو باشگاه را واگذار کنیم .
*خودتان هم جزو مشتریان این ۳۰ درصد سهام هستید؟
خیر! من گفته بودم که اگر ۱۰۰ درصد سهام واگذار می‌شود، مقداری سهام خواهم خرید که بتوانم در باشگاه به عنوان عضو هیات مدیره حضور داشته باشم. این ۳۰ درصدی هم که فعلا واگذار می‌شود احتمالا به هواداران می‌رسد، ولی در پایان پروژه‌ قرار است حدود ۷۰ درصد سهام دو باشگاه به بخش خصوصی واگذار شود. به هر حال ما اگر بخواهیم خصوصی بودن استقلال و پرسپولیس واقعی باشد، باید سهام دو باشگاه را واگذار کنیم .
*اینکه شما برای بعضی از اعضای هیات مدیره استقلال جهت حضور در برخی کمیته‌ها حکم صادر کرده‌اید، خلاف قانون نیست؟
اعضای هیات مدیره باشگاه باید رییس کمیته‌های مختلف باشند ، بنابراین بر اساس حکمی که صادر کردیم، جواد زرینچه به عنوان رییس کمیته‌ استعدادیابی باشگاه و آقای فرزامی به عنوان رییس کمیته‌ اقتصادی منصوب شدند .

*اگر اجازه بدهید روند بحث را از باشگاه استقلال به فدراسیون فوتبال انتقال دهیم. شما به عنوان یکی از اعضای هیات رئیسه فدراسیون فوتبال، عملکرد این فدراسیون را در دوره خیر چگونه ارزیابی می کنید؟
سیستمی که اکنون در حال اجرا است برای بار اول است که اجرا می‌شود. پیش از تشکیل ساختار کنونی، فوتبال ما یک سال در تعلیق به سر می‌برد. اکنون و با جمیع شرایط، فدراسیون فوتبال به نظر من نمره قبولی ۱۲ می‌گیرد، اما در مسایل زیربنایی و زیرساختی نمره‌اش ۱۷ است. منظورم از مسایل زیربنایی، آموزش، آکادمی‌ها و تیم‌های پایه است. همچنین استخدام کی‌روش در تیم بزرگسالان نیز در همین دسته قرار می‌گیرد. در مجموع من فکر می‌کنم سال آینده بهتر می‌شود درباره عملکرد فدراسیون نظر داد .
*درست است که گفته‌اید به دلیل درگیری در کارهای باشگاه استقلال، تمایلی برای کاندیداتوری ریاست فدراسیون ندارید؟
من نگفتم درگیر هستم، بلکه گفتم اگر کفاشیان جلو بیاید من نمی‌آیم. بحث حامی کفاشیان بودن یا نبودن هم نیست. من همیشه به ثبات مدیریت اعتقاد داشتم و اکنون نیز پای حرف خودم هستم. من معتقدم اگر کفاشیان را حفظ کنیم، نتیجه‌ خوبی خواهیم گرفت. چهار سال زمان کمی برای ارزیابی عملکرد یک فدراسیون است و به نظر من باید دور دوم را نیز به کفاشیان فرصت دهیم، اما اگر کفاشیان نخواهد کار را ادامه دهد، ممکن است من برای ریاست فدراسیون نامزد شوم .
*به نظر شما صف بندی اعضای هیات رئیسه فدراسیون فوتبال در برابر یکدیگر و شائبه دخالت دولت در تصمیمات مجمع، به فوتبال ما آسیب نمی‌زند؟

ما به عنوان اعضای مجمع باید تلاش کنیم که از کسی تاثیر نپذیریم و کسی که از خانواده‌ فوتبال است و زحمت می‌کشد، را مورد حمایت قرار دهیم. به عقیده من کفاشیان پس از چهار سال مدیریت در فوتبال دیگر جزوی از خانواده‌ فوتبال شده است. ضمن این که وی پیش از این نیز سابقه ورزشی داشته است و باید بگوییم بسیار بهتر از کسانی است که به یکباره از بیرون به ورزش می‌آیند .
* اما به نظر می‌رسد هنوز بسیاری از اعضای مجمع شرح وظایف و اختیارات خود را به خوبی نمی‌دانند .
من فکر می‌کنم در دور بعد اعضای مجمع کاملا سوار بر کار خواهند شد و به وظایفشان کاملا آشنا می‌شوند. البته این را نیز بگویم که اساسنامه اصلاح شده حاضر، باز هم جای کار دارد و به عقیده من چند بند آن باید تغییر کند که البته وقت برای این کار زیاد است .
* گویا شما طرح دیگری برای تغییر اساس نامه و نحوه انتخاب نواب رئیس فدراسیون داشته‌اید. درباره این طرح توضیح می دهید؟
من تنها کسی بودم که در هیات رییسه بر روی این مساله طرفدار نداشتم! اعتقادم این است که رییس فدراسیون نباید سه نایب رییسش را انتخاب کند و طوری هم نباشد که او نتواند هیچ کدام را انتخاب کند. در اساسنامه آمده است که رییس فدراسیون می‌تواند به نایب رییس اولش اختیارات بدهد و یا این کار را نکند. به نظر من رییس باید بتواند نایب رییس اولش را انتخاب کند تا در صورت نیاز اختیارات تام به او بدهد و خود بر کارها نظارت کند، اما نایب رییس دوم چون بر طبق اساسنامه رییس سازمان لیگ هم هست، باید استقلال داشته باشد و از کسی دستور نگیرد. در این باره می‌توان به اتحادیه فوتبال انگلیس اشاره کرد. دومین دلیل من برای ارائه این طرح این است که وقتی رییس، سه نایب رییسش را انتخاب کند، به اضافه خودش می‌شوند چهار نفر و آن وقت کافی است رای یک نفر دیگر از اعضای هیات رییسه را به خود جلب کنند؛ در آن صورت تمام لایحه‌هایی که وارد هیات رییسه ‌شود، تصویب می‌شوند و سایر اعضا عملا بیکار می‌شوند .
* قبول دارید که در حال حاضر بین اعضای هیات رئیسه فدراسیون، اختلاف سلیقه زیادی وجود دارد؟
نمی‌دانم چرا دوستان ما اصرار دارند که اختلاف سلیقه‌ها را کتمان کنند. اختلاف سلیقه باعث رشد فوتبال می‌شود. ما می توانیم در عین اختلاف سلیقه از یکدیگر حمایت کنیم. اعضای هیات رییسه فدراسیون فوتبال با یکدیگر اختلاف سلیقه دارند، اما دشمن هم نیستند و اگر این اختلاف سلیقه‌ها به دشمنی تبدیل نشوند، سازنده و خوب هستند. این اختلاف سلیقه ها، فعلا از اعتدال خارج نشده اند. به عنوان نمونه در آخرین جلسه هیات رییسه، نظر من برای اولین بار با اکثریت آرا تصویب و ۱۵ اسفند به عنوان زمان برگزاری انتخابات فدراسیون تعیین شد .
*این روزها زیاد می‌شنویم که از «ادبیات فوتبالی» به عنوان واژه‌ای برای توصیف کلام سخیف استفاده می‌شود. به نظر شما برای برطرف کردن این نگاه چه باید کرد؟
من فکر می‌کنم که این بخش از کار، وظیفه رسانه‌ها است. آن‌ها باید به ما یاد بدهند که چطور صحبت کنیم، چرا که رسانه‌ها در حوزه ادبیات قلم فرسایی می‌کنند .
*ولی برخی از اهالی ورزش انتظار دارند عین گفته‌هایشان چاپ شود !
این حرف شما هم درست است، ولی امیدوارم این مسایل هم در فوتبال ما حل شوند .
*آیا کاهش سهمیه ایران در لیگ قهرمانان آسیا به حق بود؟ به عنوان نمونه اگر ما در کمیته اجرایی کنفدراسیون فوتبال آسیا نماینده داشتیم، اوضاع تفاوت نمی‌کرد؟
حق ما این بود که سه سهمیه در آسیا داشته باشیم و وقتی سهمیه‌های خود را با سهمیه‌های کشوری مثل ازبکستان مقایسه می‌کنیم، متوجه می‌شویم که به ما کم لطفی شده و حقمان را ضایع کرده‌اند. درست است که برخی باشگاه‌ها در تامین استانداردها کم کاری کرده‌اند، ولی در واقع سهمیه‌های ما باید بیش از این می‌بود. من مطمئن هستم که اگر در کمیته‌ اجرایی کنفدراسیون فوتبال آسیا نماینده داشتیم، حداقل یک سهمیه بیشتر می‌گرفتیم. به هر حال امیدوارم آیندگان ما به جای آن که بهانه به دست AFC بدهند که سهمیه‌های ما را کم کند ،‌ کاری کنند که سهمیه‌های ما بیشتر شوند .


نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:







  • قیمت خودرو
  • لیموزین